onsdag 21 augusti 2013

PROJEKT i åk. 9: Ordklasser


PROJEKT i åk. 9: ”ORDKLASSER- nu tar vi och betar av dem en gång för alla!”    


häst, lycka, av, skratta, högt,  relativitetsteorin, men, marmeladburk, för, rutig,  tredje, på, pannkaka, under, tio, igår... 

Alla ord går att kategorisera in under någon av de nio ordklasserna. Nu ska ni få möjlighet att bli riktigt säkra på dem alla.


Tid: V.34-37

Prov: Utformar vi tillsammans. Provet görs på torsdagen v. 38. Vill man dela upp provet på två delar går det också bra. 

Hur jobbar vi? Genomgångar via keynote man kan läsa själv, genom Amanda och genom filmer på nätet. Ni tränar genom att göra övningar i grupp, i ett övningshäfte, på nätet och genom montessorilådor för dem som vill använda dem. 

Mål ut kursplanens centrala innehåll: 

”Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.”

Kunskapskrav:  Du kan skriva olika slags texter med i huvudsak/relativt väl/l fungerande anpassning till språkliga normer och strukturer.

Goda kunskaper om ordklasserna, hjälper dig att hitta ord för att diskutera och reflektera över språket i dina och andras texter. Du behöver också känna till begreppen för att få en djupare förståelse för engelskan, tyskan, franskan och spanskan.


Länktips: 

http://www.greppagrammatiken.bonnierutbildning.se/c434779/sammendrag/vis.html?tid=434790 (på den här sidan finns även övningar som du kan göra)

(film som förklarar ordklasserna)

 (bra sida, men tar upp mer än ni behöver kunna just nu Läs min sammanställning för att se vilka begrepp du behöver lära dig.)










1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera