söndag 17 november 2013

Veckans dikt, v. 46

Den här veckan gör jag ett litet undantag och publicerar en liten dikt på engelska här på svenskbloggen.   Håller ni med Thomas Hood, i det han för över 200 år sedan skrev om månaden november?

No sun - no moon!
No morn - no noon -
No dawn - no dusk - no proper time of day.
No warmth, no cheerfulness, no healthful ease,
No comfortable feel in any member -
No shade, no shine, no butterflies, no bees,
No fruits, no flowers, no leaves, no birds! -
November! 
                                              Thomas Hood

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här dikten handlar om hur tråkig han tycker November är, tror jag. Enligt dikten så har inte November någonting bra utan är bara tråkig och onödig. Det stämmer tycker jag. För i November så är allting "neutralt". Hela himlen är full av gråa moln så man ser ingenting. Allt levande har dött, flyttat eller gått i ide. November är helt enkelt en onödig månad enligt Thomas Hood och jag håller med. Hela November är död, grå och tråkig.

    SvaraRadera
  3. Thomas fick till ett bra flyt i dikten, särskilt med början utav meningarna som passar bra ihop med "November" ordet, vilken han använde som ett flitigt avslut. Och ja, beskrivningarna passar ganska bra med själva månaden då November rent generellt är en mycket mörk och kall tid på året. Oftast grått väder som lägger sig som en dimma över städerna, träden är tomma och naturen har precis gjort sig redo för vintern. Dock så tycker jag själv att den sena hösten är ganska mysig (även om det blir mörkt väldigt tidigt på dagen). Nu kan gärna snön få komma!

    SvaraRadera
  4. Jsg håller helt klart med Thomas i den här dikten. Han förmedlar att November månad är väldigt tomt, inga fåglar, inga djur, inte någonting. Hans sätt att se på allt ihop kanske är lite överdrivet men man fattar hans budskap. Jag kan tycka att November kan vara en av de tråkigaste månaderna men det är en del av året som behövs. Om man inte är med om dåliga tider så tar man inte del av de roliga/bra tiderna lika mycket. Han skriver dikten på är väldigt enformigt sätt och man känner verkligen igen sig i dikten, även om den kan vara lite överdriven med vissa delar. Jag tycker att dikten är bra men det kan man förstå med tanke på när den är skriven...

    SvaraRadera
  5. Dikten beskriver en betydelse lös månad, det känns som att det är i alla fall det han försöker förmedla med dikten. Dikten är väldigt enkel på samma gång som den är väldigt förståelig. För november kan vara en sådan månad då det inte händer så mycket och då hösten är igång. Jag känner att jag håller med honom med beskrivningen i novellen, och att man saknar sommaren/våren.

    SvaraRadera