tisdag 15 oktober 2013

Veckans dikt, v.42

Söndermarken

Så som himlen ser ut
en tisdag över skolans
kommunala korridorer
Klockan fyra i oktober
Strax innan det mörknar
och det luktar från bespisningen
av halvhjärtad husmanskost
och löven ligger klistrade
mot marken

Gråvita skyar
Tandläkarväder
Nån grävmaskin som sliter upp
en cykelväg vid fotbollsplan
Och nyponbuskar, nyponbuskar
Hela vägen nyponbuskar
ser jag när jag blundar
och nånstans där så blev jag
den jag är nu

Jag ser gitarren i butiken
Symbolen för att skolka
Sagan om ett uppror
Drömmen om en högre höjd
Ett sjörövarskepp
som blåser rätt in i Los Angeles
Och stjärnorna som glittrar
Och ingen jävel når mig
nånsin mera.

...

                          Lars Winnerbäck

1 kommentar:

  1. När jag först läste dikten tänkte jag på att denna personen inte har möjligheten att nå upp till sin dröm. Han är trött på den vanliga rutinen som han får uppleva varje dag och dem sena skoldagarna. På meningen ”gråvita skyar, tandläkarväder” förstår man hur han känner att allt är obekvämt och deppigt och den isolering som han har runt om kring sig. ”Hela vägen nyponbuskar ser jag när jag blundar och nånstans där blev jag den jag är nu” förstår man hur han önskar att han blir en annan person, med ett helt nytt framgångsrikt liv och den gitarren som har inte har råd eller tid med att föra in i livet. När han nämner skolka, kan man tolka det på flera sätt. Dels att han inte har råd att köpa den och bara den tiden han har gått förbi butiken och tittat på den, eller att han måste gå ifrån skolan för att kunna jobba och bespara pengar för att kunna köpa gitarren. Han som har skrivit dikten vill ändra ens liv helt och hållet, få en ny levnadsstil och åka bort från de samhället han befinner sig i nuläget. Han vill lära känna nya människor.

    SvaraRadera